Als werknemer verwacht u een veilige werkomgeving. Maar wanneer is uw werkgever eigenlijk aansprakelijk als het misgaat? In dit artikel leggen we de juridische kaders uit en vertellen we wat u kunt claimen.
De wettelijke zorgplicht
Op grond van artikel 7:658 van het Burgerlijk Wetboek heeft uw werkgever een vergaande zorgplicht. Dit betekent dat uw werkgever verplicht is om te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Uw werkgever moet:
- •Veilige arbeidsomstandigheden creëren
- •Goede instructies en training geven
- •Persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekken
- •Toezicht houden op naleving van veiligheidsregels
- •Risico's inventariseren en beperken (RI&E)
Omkering van de bewijslast
Een belangrijk voordeel voor werknemers: bij arbeidsongevallen geldt een omgekeerde bewijslast. Niet u moet bewijzen dat de werkgever nalatig was, maar de werkgever moet bewijzen dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Kan hij dat niet, dan is hij aansprakelijk.
Wat kunt u claimen?
Bij een bedrijfsongeval kunt u diverse schadeposten claimen: medische kosten, verlies aan arbeidsvermogen, kosten voor huishoudelijke hulp, smartengeld, reiskosten, aanpassingen aan huis of auto, en toekomstige schade.